کد خبر:3410
پ
منبع : زومیت

نتفلیکس و درس هایی از بازاریابی شبکه های اجتماعی

موفقیت نتفلیکس در شبکه‌های اجتماعی اتفاقی نبوده و استراتژی‌های متفاوتی را برای رسیدن به این موفقیت درنظر گرفته است.

موفقیت نتفلیکس در زمینه ی اشتراک گذاری و استریم ویدئو تصادفی نبوده است. این شرکت با استخدام افراد باهوش برای اداره ی بخش های تحلیل، استراتژی محتوا، تجربه ی مشتری و توسعه ی خدمات اشتراک گذاری توانسته بی نظمی و اختلال را به حداقل برساند.

نتفلیکس به عنوان یک ارائه کننده ی موفق خدمات رسانه ای در زمینه ی رسانه های اجتماعی هم به مهارت و تخصص زیادی دست یافته است. در ادامه به پنج ترفند بازاریابی نتفلیکس برای توسعه ی برند اشاره شده است، اما قبل از آن بهتر است با بعضی از معیارهای مهم و جایگاه این غول رسانه ای در میان FANG) FANG کوتاه شده ی چهار شرکت فناوری باکیفیت در سراسر جهان است: Facebook، Amazon، Netflix و Google)، آشنا شوید. آمار و ارقام مرتبط با موفقیت نتفلیکس را می توان به این صورت خلاصه کرد:

  • به نقل از Statista تعداد کاربرهای پولی نتفلیکس از تاریخ ۱۷ جولای به بیش از ۱۳۰ میلیون مشترک رسیده است. ۷.۵ میلیون مشترک جدید بین سه ماهه ی چهارم ۲۰۱۷ و سه ماهه ی اول ۲۰۱۸ اضافه شدند.
  • Amazon Prime نزدیک ترین رقیب نتفلیکس در استریم ویدئو، تنها دارای ۱۰۰ میلیون مشترک است.
  • تعداد مشترکین پولی نتفلیکس تنها در سه ماه به اندازه ی نصف کل کاربرهای رقیب دیگر این شرکت یعنی Hulu افزایش یافت.
  • نتفلیکس توانست به سرعت بازارهای جدید را فتح کند. این شرکت در بیش از ۱۹۰ کشور مخاطب و مشترک دارد.

نتفلیکس قدم های جنجالی زیادی را در این راه برداشته است. منتقدین، سریال های اورجینال 13 Reasons Why را به دلیل ماهیت خودکشی و افسردگی سرزنش کردند. در دسامبر سال گذشته نتفلیکس با فیلم آزاردهنده ی خود، Big Brother تبلیغات منفی زیادی را علیه خود برانگیخت. فیلمی آزاردهنده که در آن اطلاعات دقیقی در مورد عادت های تماشای مشتریان به اشتراک گذاشته می شود و درعین حال به تمسخر ۵۳ نفر از بینندگان یک فیلم می پردازد.

 

رسانه های اجتماعی نت فلیکس

 

 البته رسوایی افزایش قیمت این شرکت در سال ۲۰۱۶ را نباید نادیده گرفت. قیمت ها درست پس از وعده ی اشتراک مادام العمر این شرکت به مشتریان افزایش پیدا کردند. نتیجه: پرونده های دادخواهی و تقریبا ۵۰۰٬۰۰۰ انصراف. شاید بزرگ ترین اقدام جنجالی این شرکت، صدور ممنوعیت علیه افرادی بود که از ابزارهای تغییردهنده ی IP برای محتوا از اپلیکیشن استفاده می کردند.

 

با وجود رسوایی نتفلیکس تعداد کاربران آن افزایش یافته است

به دنبال این ممنوعیت تعدادی از مشتریان در شبکه های اجتماعی در اعتراض به این قانون اکانت نتفلیکس خود را حذف کردند. مردم از این ابزارها برای دسترسی به محتوای غیرقابل دسترس در منطقه ی خود استفاده می کنند؛ اما درحالی که نتفلیکس محدودیت های دشواری را برای استفاده از این ابزارها قرار داده است، تقریبا ۷۰ درصد از ابزارهای تغییر IP راه کارهایی را برای دور زدن ممنوعیت نتفلیکس ارائه کرده اند. اما رشد این شرکت و موفقیت آن باوجود تمام این رسوایی ها شگفت انگیز بوده است:

  • به نقل از گاردین از سال ۲۰۱۵، بیش از ۳۰ میلیون مشترک با استفاده از ابزارهای تغییر IP یا نرم افزارهای پوشش موقعیت از محتوای این سایت استفاده کرده اند.
  • نتفلیکس از زمان رسوایی افزایش قیمت و ممنوعیت استفاده از ابزار تغییر IP، صرف نظر از جنجال های موجود به بیش از ۴۰ میلیون مشترک جدید پولی در ماه دست پیدا کرده است.

بنابراین این سؤال مطرح می شود که عملکرد نتفلیکس برای رسیدن به این اهداف تا چه اندازه متفاوت بوده است؟ راز یا ترفند این رشد چیست؟ در کنار معیارهای واضح از جمله ارائه ی یک محصول سودمند و محبوب (و حتی اعتیادآور) و سرمایه گذاری های زیاد در زمینه ی تولید محتوای جدید و قراردادهای مجوزدهی، مهارت بازاریابی این شرکت به سطح قابل توجهی رسیده است.

سرمایه گذاری این شرکت در شبکه های اجتماعی بخش بزرگی از استراتژی های بازاریابی آن را تشکیل می دهد. بر همین اساس، در ادامه پنج درسی که در مورد بازاریابی کانال های شبکه ی اجتماعی می توان از نتفلیکس گرفت در ادامه ارائه شده اند:

۱. محصول عالی

تعداد رسوایی های نتفلیکس در کنار گوگل و فیس بوک بسیار بیشتر از اغلب شرکت ها است. رسوایی های مذکور پیامدهایی مثل پیگرد قانونی، ریزش مشترکین و نارضایتی بین مشتریان را به دنبال داشتند. مدیرعامل نتفلیکس، رید هستینگز که به خاطر ریسک پذیری بالا شهرت زیادی دارد باوجوداین واکنش ها انگیزه ی خود را از دست نداد.

توییتر نت فلیکس

در کنفرانس مالی ۲۰۱۶ هستینگز، معترضین به قانون منع استفاده از ابزار تغییر IP را اقلیتی کم ولی درعین حال تأثیرگذار دانست. به عقیده ی او بر اساس نتایج سه ماه اول سال این سناریو غیرمنطقی بود. البته، در درجه ی اول روش بازاریابی و در درجه ی دوم محصول واقعی در اولویت قرار می گیرند. اخیرا، digital Trends یک مقایسه ی دقیق بین ارائه کنندگان سرویس استریمینگ انجام داده است در این مقایسه نتفلیکس رتبه ی اول را به دست آورده است و از مجموع هفت معیار، در پنج معیار به موفقیت کامل رسیده است. (قیمت، محتوا، کتابخانه، دستگاه های تحت پشتیبانی، سهولت استفاده و کیفیت ویدئو).

این نتیجه جایگاه برتر نتفلیکس در ارزش محتوا را در میان رقبا ثابت می کند. اگرچه داده های اخیر نشان می دهند ۸۰ درصد از ارزش بینندگان نتفلیکس از فیلم های مجوزدار و محتوای تلویزیونی سرچشمه می گیرد و مجموعه های موفقی مثل Stranger things، حدود ۲۰ درصد باقی مانده را تشکیل می دهند.

۲. از نمایش لحن و صدای قابل اعتماد نترسید

نتفلیکس برندی است که امکان برقراری ارتباط با مخاطب را با استفاده از یک لحن معتبر را فراهم می کند. بااینکه بعضی برندهای مهم سیاست های محدوده کننده ای را در مورد ارتباط با فالوورها در کانال های اجتماعی اعمال می کنند، نتفلیکس روش متفاوتی را انتخاب کرده و از یک بیان جذاب استفاده می کند. توییتهای این شرکت، تمایل را در عمل نشان می دهند. 

بر اساس توییتهای آنها می توان نتیجه گرفت حساب رسمی این شرکت، به عنوان دوست مشترکین خود را معرفی کرده است، این سیاست درست در نقطه ی مقابل برندهایی قرار می گیرد که قصد فروش کالایی را به شما دارند. مخاطبین متعصب، نتفلیکس را به عنوان یک سازمان غیرقابل دسترسی و خشک نمی بینند. 

۳. هنر شنیدن

در مورد Netflix socks چیزی شنیدید؟ این پروژه زمانی ایجاد شده که بر اساس داده های به دست آمده بسیاری از کاربرها در طول تماشای برنامه ها یا فیلم های نتفلیکس به خواب می رفتند. نتفلیکس در آن زمان با سازمانی به نام Deeplocal کار می کرد تا بتواند جایگاه خود به عنوان نوآور صنعتی را تثبیت کند و با بینندگان برای کنترل برنامه ریزی شرکت ارتباط برقرار می کرد: در نهایت این شرکت برای کشف خواب کاربرها به توسعه ی جوراب های هوشمند مجهز به شتاب سنج پرداخت.

نت فلیکس

درصورتی که بیننده به خواب برود، این جوراب سیگنالی را برای توقف نمایش به تلویزیون ارسال می کند و به این ترتیب کاربر قسمت های سریال را از دست نمی دهد. این پروژه در سال ۲۰۱۶ به خاطر کاربرد خلاقانه ی فناوری، موفق به دریافت جایزه ی Shorty شد. طرحی هم در مورد سایت های خبری عمده نوشته شد و به شهرت رسید (تولید میانگین ۱۱۷۵ توییت در روز از ۲۰٬۰۰۰ حساب کاربری) و نتیجه ی آن ۳۰۰ میلیون بازخورد اجتماعی بود.

به این صورت نتفلیکس توانایی و نوآوری خود را نشان داد و نقش خود در شنیدن صدای مخاطب را با شنیدن شکایت های مشتریانی که در طول نمایش های تلویزیونی به خواب رفته بودند، ثابت کرد.

۴. اهمیت به آمارها و عملکرد فراتر از آنها

بازاریابی و شبکه های اجتماعی مثل بازی اعداد به نظر می رسد و برندهای موفق باید برای تعامل منظم با مخاطب مطالبی را به صورت مرتب پست کنند. اما در سال ۲۰۱۸، هدف فراتر از موفقیت در زمینه ی پلتفرم ها رفت. یکی از نکات کلیدی دیگر موفقیت نتفلیکس، تمرکز بر کیفیت به جای کمیت است. کیفیت می تواند سبک تمیز و هوشمندانه ی پست ها و روش پاسخگویی و ارتباط مخاطب و کیفیت توییت ها را در بربگیرد. نتفلیکس تنها برای رسیدن به هدف توییت نمی کند. این شرکت با درک مخاطب خود در پست کردن توییتها و مطالب خلاقیت زیادی دارد.

۵. تشویق اشتراک گذاری محتوا

یکی از استراتژی های دیگر نتفلیکس برای موفقیت رسانه ی اجتماعی، اشتراک گذاری محتوا است. نتفلیکس در کنار تولید محتوای جذاب که به اشتراک گذاری اجتماعی وابسته است، با افزایش سهولت دسترسی و اشتراک گذاری، افراد مختلف را تشویق به اشتراک گذاری محتوا با دوستانشان می کند.

دنیس ویلیامز در Entrepreneur در این مورد می نویسد: چگونه یک شرکت به خاطر ارائه ی محتوای مرتبط با رسانه ی اجتماعی شناخته می شود و خود را نقل محافل می کند. بر اساس این مقاله نتفلیکس یک صفحه ی ورود پر از گیف های جذاب با عنوان Give your fiends that extra push را برای تشویق اشتراک گذاری ساخته است. از طرفی حساب توییتر این شرکت هم مرتبط و سرگرم کننده است و مردم از آن لذت می برند.

نتیجه گیری

ازآنجاکه اینستاگرام و فیسبوک پلتفرم های دیداری و بصری هستند نتفلیکس از روش های متفاوتی برای آن ها استفاده می کند. محتوای اینستاگرام و فیسبوک نتفلیکس شامل مصاحبه ها، سلفی بازیگران در طول فیلم برداری یا پشت صحنه و تصاویری اورجینال از نمایش های مختلف همه به نوعی تبلیغ هستند.

نکته ی اصلی اینجا است که نتفلیکس مدیریت خوبی دارد و موفقیت خود را اتفاقی به دست نیاورده است. این شرکت استراتژی بازاریابی یکپارچه و باثبات دارد و ارتباط با هواداران خود را در اولویت قرار می دهد. استارتاپ ها و کسب وکارها با این روش ها می توانند به جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی بپردازند. هدف این استراتژی میلنیال ها و در واقع تمام گروه های آماری مثل برندها است.

 

منبع
زومیت
کلیدواژه :
دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • به زودی... به زودی...

    به زودی...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید