کد خبر:4714
پ
منبع : مجله پدال

تأثیر تنش‌های آمریکا و ترکیه روی صنعت خودروی ترک‌ها

با کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه، صنعت خودروی این کشور نیز احتمالاً با عواقب بدی مواجه خواهد شد. تولید خودرو در ترکیه در طول سال‌های اخیر رشد پایداری داشته و به حدود 1.5 میلیون دستگاه در سال رسیده است؛ اما آشفتگی سیاسی موجود در این کشور نشانه‌های هشدارآمیزی برای ... نوشته تأثیر تنش‌های آمریکا و ترکیه روی صنعت خودروی ترک‌ها به صورت اختصاصی برای مجله پدال. نگاشته و منتشر شده است

با کاهش ارزش لیر ترکیه و افزایش تنش‌ها بین آمریکا و ترکیه، صنعت خودروی این کشور نیز احتمالاً با عواقب بدی مواجه خواهد شد.


تولید خودرو در ترکیه در طول سال‌های اخیر رشد پایداری داشته و به حدود 1.5 میلیون دستگاه در سال رسیده است؛ اما آشفتگی سیاسی موجود در این کشور نشانه‌های هشدارآمیزی برای صنعت خودروی ترکیه دارد.


تنها تأسیسات اروپایی فورد در ترکیه قرار داشته و به تولید ترانزیت و ترانزیت کوریر و کارگو مشغول است. فیات نیز محصولات متنوع و ون‌های کوچکی را در ترکیه می‌سازد که برخی از آن‌ها با برند رم به آمریکا صادر می‌شوند.

تویوتا نیز اقدام به ساخت کراس اوور C-HR در ترکیه کرده و پس از ساخت آن را به اروپا و ترکیه صادر می‌کند. کارخانه محلی رنو نیز مهم‌ترین سایت تولیدی کلیو و بدنه‌ی برخی مدل‌های مگان است. هیوندای نیز از ترکیه به عنوان سایت تأمین بازارهای اروپایی کرده و محصولاتی همچون i10 و i20 را در این کشور تولید می‌کند. این خودروساز همچنین برنامه‌هایی برای تولید یک شاسی‌بلند در این سایت تولیدی دارد.


در کل 5 خودروساز بزرگ در ترکیه سایت تولیدی دارند و البته کارخانه کوچک هوندا نیز محصولات خود را به اروپا صادر می‌کند اما بازار اصلی آن همچنان ترکیه است.

صنعت خودروی ترکیه حدود 30 میلیارد دلار صادرات ترکیه در سال جاری را تشکیل داده و به این ترتیب بزرگ‌ترین صنعت این کشور می‌باشد. افت ارزش لیر ترکیه شاید در تئوری رقابت‌پذیری بیشتری را در پی داشته باشد اما قطعات وارداتی گران‌تر خواهند بود. ماهیت یکپارچه برخی از کارخانه‌های ترکیه‌ای به این موضوع کمک خواهد کرد اما تویوتا، فورد و هوندا پیشرانه‌های خود را از بریتانیا وارد می‌کنند.

این سه خودروساز می‌توانند چنین موانع مالی را تا حدی از پیش بردارند اما داشتن سایت‌های تولیدی مهم در بازاری که فعلاً با تنش‌های سیاسی و اقتصادی روبرو است موقعیت خیلی جذابی به نظر نمی‌رسد.

فعلاً خودروسازان مطرح جهانی نه تنها سرمایه‌گذاری خود در ترکیه را حفظ کرده‌اند بلکه بر میزان آن نیز افزوده‌اند. تصمیم هیوندای برای تولید یک شاسی‌بلند جدید در ترکیه نشان می‌دهد که کره‌ای‌ها انتظار دارند مشکلات فعلی این کشور رفع خواهد شد.


فورد گفته 52 میلیون دلار را صرف گسترش تأسیسات ترکیه خود خواهد کرد درحالی‌که هوندا نیز به منظور تولید سیویک سدان جدید خود در ترکیه مشابه چنین اقدامی را انجام خواهد داد. البته مشکل اصلی صنعت خودروی ترکیه این است که چشم‌انداز مناسبی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در این بازار وجود ندارد.

ب ام و در حال ساخت کارخانه جدیدی در مجارستان بوده و مرسدس نیز در حال گسترش تأسیسات خود در آنجا بوده درحالی‌که پژو-سیتروئن و رنو نیز در حال ساخت تأسیسات بزرگی در شمال آفریقا هستند. در مقابل ترکیه باید با سایت‌های فعلی سر کند.

با وضع تعرفه 25 درصدی ترامپ روی فولاد ترکیه، این کشور نیز روی برخی محصولات آمریکایی تعرفه وضع کرده که از جمله این محصولات می‌توان به خودروها نیز اشاره کرد. به این ترتیب شانس زیادی برای سرمایه‌گذاری سنگین و جدید در بازار ترکیه وجود ندارد.

مهم‌تر از همه اینکه صنعت خودروی ترکیه مجبور خواهد بود با وضعیت برگزیت نیز روبرو شود. علیرغم اینکه ترکیه عضو اتحادیه اروپا نیست اما اقتصاد این کشور از عواقب برگزیت در امان نخواهد بود.

شاید وضعیت ترکیه در نهایت بهتر شود اما صنعت خودروی ترکیه با توجه به شرایط فعلی باید نگران آینده باشد.


منبع
مجله پدال
کلیدواژه :
دیدگاه کاربران ۱ دیدگاه
  • به زودی... به زودی...

    به زودی...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید